سد لتیان تهران
نوشته شده توسط : آس چارتر

سد لتیان تهران

تهران و جاذبه های دیدنی اش یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای ایران است که سالانه میزبان گردشگران و مسافران بسیار زیادی از سرتاسر ایران و خارج از کشور می باشد. یکی از جاذبه های دیدنی در اطراف تهران سد لتیان می باشد، که در جنوب شهر لواسان و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. این سد یکی از جاذبه های تفریحی برای مردم تهران و حتی گردشگران است که در این مقاله آس چارتر سعی دارد به معرفی این سد بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از 3 دقیقه و کمترین هزینه بتوانید بلیط لحظه آخری هواپیما شیراز تهران را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

معرفی و مشخصات سد لتیان

سد لتیان یکی از منابع تامین آب شرب شهر بزرگ تهران می باشد که در 35 کیلومتری تهران قرار گرفته است. این سد در گذشته به نام سد فرحناز معروف بوده است، طرح ساخت این سد در سال 1338 در دستورکار قرار گرفت و عملیات ساخت آن  از سال 1342 آغاز شد و در سال 1346 افتتاح گردید. مساحت دریاچه سد لتیان حدود ۳۳۰ هکتار می باشد. ارتفاع این سد از سطح دریا حدود 1600 متر می باشد، طول تاج سد حدود 88 متر  عرض آن 450 متر عمق تاج 99 متر است و  در قسمت بتونی و در قسمت خشکه چین آن 65 متر است. این سد دارای 2 دریچه تخلیه که ظرفیت هر کدام از آنها حدود 100 متر مکعب بر ثانیه و ظزفیت سر ریز تخلیه آن 650 تا 1100 متر مکعب بر ثانیه است. بدنه سد نیز حجمی معادل 770 متر مکعب است. عمق دریاچه سد لتیان در فصل بهار به حدود 99 متر می رسد، این سد یکی از جاذبه های گردشگری در اطراف تهران است و دارای طبیعت بسیار دیدنی می باشد که در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی و تفریحی در اطراف این سد زیبا می پردازیم.

کاربرد سد لتیان تهران

آب دریاچه سد لتیان تهران برای جهات مختلفی کاربرد دارد، از آب این دریاچه برای تامین آب شرب برای ساکنین پایتخت مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین کاربردهای دیگری نظیر: تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در منطقع دشت ورامین و  و همچنین برای تولید انرژی برق آبی که درصدی از برق مورد نیاز بخش های مختلف مانند روشنایی شهرها و روستاها، کارخانجات و … از این طریق تامین می گردد، کاربرد دارد و کاربرد دیگر آن گردش و تفریح مردم اطراف و گردشگران در کنار این دریاچه زیبا می باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : شنبه 13 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: